Skip to main content

Tomorrow and Tomorrow and Tomorrow

Udstilling

indtil 28. feb. 2026

Du kender sikkert følelsen af at sidde et sted i byen og betragte mennesker, der passerer forbi. Måske finder du på historier og forestiller dig, hvem de er, og hvor de er på vej hen?

Fra 2004 til 2017 boede fotografen Peter Funch i New York. Her brugte han hver dag mange timer på at fotografere tusinder af menneskers daglige rytmer og tilfældige møder i byen. Det blev til de to fotoserier Babel Tales og 42nd and Vanderbilt, som du kan opleve i weekendudstillingen Tomorrow and Tomorrow and Tomorrow. Serierne viser på hver sin måde, hvordan vi som individer bliver en del af en større, kollektiv tilstedeværelse i det offentlige rum.

OBS! Mindre fotoudstilling

Udstillingen vises i Salen og er åben i weekender og på hverdage, hvor Salen ikke er optaget.

Det kan du opleve

  • Foto: DAC
  • Foto: DAC
  • Foto: DAC

Babel Tales

Ved første øjekast virker billederne i serien Babel Tales (2006-2011) som en skildring af det travle liv på New Yorks gader. Men når du kigger, vil du opdage, at værkerne alle indeholder gentagelser. Gentagelser af mennesker, der gaber, mennesker, der bærer balloner, mennesker, der er klædt i rødt, eller mennesker, der deler andre ligheder.

Peter Funch har taget tusindvis af billeder på udvalgte steder i New York og efterfølgende identificeret bestemte mønstre i de forskellige fotos, som han til sidst digitalt har kombineret til ét endeligt billede. De personer, der optræder på billederne, har alle befundet sig på samme sted, men aldrig på samme tidspunkt.

  • 42nd and Vanderbilt

    Den anden fotoserie 42nd and Vanderbilt (2007-2016) giver et autentisk billede af New Yorks morgenmyldretid på hjørnet af 42nd Street og Vanderbilt Avenue. Over ni år dokumenterede Peter Funch det samme hjørne hver morgen mellem kl. 8.30 og 9.30. Her fotograferede han mennesker i deres daglige rutiner og begyndte at indfange de samme ansigter gennem uger, måneder og år. Her er ingen digital manipulation, men kun rå morgenmylder. Og i forlængelse af billederne i Babel Tales bliver det tydeligt, hvordan vi både er en del af byens kollektive flow og samtidig fanget i vores personlige ritualer og øjeblikke.

  • 42nd and Vanderbilt

    Den anden fotoserie 42nd and Vanderbilt (2007-2016) giver et autentisk billede af New Yorks morgenmyldretid på hjørnet af 42nd Street og Vanderbilt Avenue. Over ni år dokumenterede Peter Funch det samme hjørne hver morgen mellem kl. 8.30 og 9.30. Her fotograferede han mennesker i deres daglige rutiner og begyndte at indfange de samme ansigter gennem uger, måneder og år. Her er ingen digital manipulation, men kun rå morgenmylder. Og i forlængelse af billederne i Babel Tales bliver det tydeligt, hvordan vi både er en del af byens kollektive flow og samtidig fanget i vores personlige ritualer og øjeblikke.

  • 42nd and Vanderbilt

    Den anden fotoserie 42nd and Vanderbilt (2007-2016) giver et autentisk billede af New Yorks morgenmyldretid på hjørnet af 42nd Street og Vanderbilt Avenue. Over ni år dokumenterede Peter Funch det samme hjørne hver morgen mellem kl. 8.30 og 9.30. Her fotograferede han mennesker i deres daglige rutiner og begyndte at indfange de samme ansigter gennem uger, måneder og år. Her er ingen digital manipulation, men kun rå morgenmylder. Og i forlængelse af billederne i Babel Tales bliver det tydeligt, hvordan vi både er en del af byens kollektive flow og samtidig fanget i vores personlige ritualer og øjeblikke.

  • 42nd and Vanderbilt

    Den anden fotoserie 42nd and Vanderbilt (2007-2016) giver et autentisk billede af New Yorks morgenmyldretid på hjørnet af 42nd Street og Vanderbilt Avenue. Over ni år dokumenterede Peter Funch det samme hjørne hver morgen mellem kl. 8.30 og 9.30. Her fotograferede han mennesker i deres daglige rutiner og begyndte at indfange de samme ansigter gennem uger, måneder og år. Her er ingen digital manipulation, men kun rå morgenmylder. Og i forlængelse af billederne i Babel Tales bliver det tydeligt, hvordan vi både er en del af byens kollektive flow og samtidig fanget i vores personlige ritualer og øjeblikke.

  • 42nd and Vanderbilt

    Den anden fotoserie 42nd and Vanderbilt (2007-2016) giver et autentisk billede af New Yorks morgenmyldretid på hjørnet af 42nd Street og Vanderbilt Avenue. Over ni år dokumenterede Peter Funch det samme hjørne hver morgen mellem kl. 8.30 og 9.30. Her fotograferede han mennesker i deres daglige rutiner og begyndte at indfange de samme ansigter gennem uger, måneder og år. Her er ingen digital manipulation, men kun rå morgenmylder. Og i forlængelse af billederne i Babel Tales bliver det tydeligt, hvordan vi både er en del af byens kollektive flow og samtidig fanget i vores personlige ritualer og øjeblikke.

  • 42nd and Vanderbilt

    Den anden fotoserie 42nd and Vanderbilt (2007-2016) giver et autentisk billede af New Yorks morgenmyldretid på hjørnet af 42nd Street og Vanderbilt Avenue. Over ni år dokumenterede Peter Funch det samme hjørne hver morgen mellem kl. 8.30 og 9.30. Her fotograferede han mennesker i deres daglige rutiner og begyndte at indfange de samme ansigter gennem uger, måneder og år. Her er ingen digital manipulation, men kun rå morgenmylder. Og i forlængelse af billederne i Babel Tales bliver det tydeligt, hvordan vi både er en del af byens kollektive flow og samtidig fanget i vores personlige ritualer og øjeblikke.

    Foto: Peter Funch
    Foto: Peter Funch
    Foto: Peter Funch
    Foto: Peter Funch
    Foto: Peter Funch
    Foto: Peter Funch

Om Peter Funch

  • Peter Funch (f. 1974) er en dansk prisbelønnet fotograf med en international karriere som ganske få. Han boede i New York i 13 år og bor og arbejder i dag i Paris. Sammenlignet med andre kunstnere er hans baggrund atypisk, og det er netop dét, der gør ham til en af tidens vigtige stemmer. Peter Funch blev uddannet fotojournalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i 1999 og balancerer derfor sin traditionelle kunstkarriere med mere kommercielle kampagner for blandt andet store virksomheder som Sony. Aktuelt er han repræsenteret af V1 Gallery i København og har tidligere haft udstillinger alt fra Colette i Paris til The Hole i New York og Louisiana i Humlebæk.

Denne udstilling er udviklet af Peter Funch i samarbejde med Dansk Arkitektur Center

Støttet af