Leg og lær med arkitektur
Hvordan kan børn og unge lære i mødet med arkitektur? Hos os er leg, krop, sansning og dialog altid en del af mødet med arkitektur. Gennem DACs arkitekturpædagogik introduceres I til de æstetiske og dialogiske læreprocesser, som danner grundlag for vores undervisning.

Forløbet bygger bro mellem oplevelse og anvendelse: I afprøver en række af vores øvelser og mærker på egen krop, hvordan arkitektur kan åbne for nye måder at lære, skabe og tænke sammen. Samtidig får I inspiration til at inddrage DACs metoder i jeres egen praksis – med fokus på at styrke børn og unges evne til at sanse, undersøge og engagere sig i deres omgivelser.
Forløbets opbygning
Forløbet tilpasses jeres målgruppe og kan tage form af ét af følgende tre formater:
- Byvandring: Vi udforsker arkitekturen med hele kroppen og aktiverer sanserne i byen.
- Forløb i Educatorium: Vi arbejder med designprocesser, kreativ problemløsning og bygger i DACs værksted.
- Forløb i udstillingen: Vi bruger én af DACs udstillinger som afsæt for dialog og kreative øvelser.
I vælger det format, der passer bedst til jer. Ved booking kan I notere både målgruppe og ønsket format – så tilrettelægger vi forløbet, så det matcher jeres praksis og læringsmål.
Det får I med jer:
- En kropslig og sanselig erfaring med arkitektur som læringsform
- Indblik i DACs æstetiske og dialogiske læreprocesser, hvor børn og unge er medskabere
- Værktøjer til at styrke børn og unges blik, sprog og relation til deres omgivelser
- Rum for faglig refleksion og fællesskab med afsæt i egne erfaringer og oplevelser
Praktiske detaljer
Sted: Dansk Arkitektur Center
Varighed: 2 timer
Målgruppe: Forløbet er for alle, der arbejder med børn og unges læring – fx undervisere, pædagoger, studerende eller formidlere
Pris: 975 kr.
Foto: DAC
BOOK JERES FORLØB | Leg og lær med arkitektur